Plug-in hybride van de zaak krijgt te maken met hogere bijtelling

Plug-in hybride van de zaak krijgt te maken met hogere bijtelling

Staatssecretaris Wiebes van Financiën wil het zakelijk rijden anders gaan aanpakken. Hij gaat vanaf 1 januari 2016 het een en ander veranderen aan het systeem van de bijtelling. Voor contracten die voor die tijd afgesloten zijn verandert er niets, maar sluit u na die datum een nieuw leasecontract af, dan krijgt u te maken met deze veranderde regelgeving.

Het voert iets te ver door om hier alle veranderingen tot in detail te bespreken. Wij willen u in deze tekst iets vertellen over één specifieke verandering, namelijk op het gebied van de bijtelling voor plug-in hybride auto’s.

Een plug-in hybride wordt minder aantrekkelijk om te leasen

Het was tot nu toe voor veel mensen aantrekkelijk om een plug-in hybride auto te leasen. Je kon daarmee namelijk profiteren van een aantrekkelijke bijtelling van slechts 7%. Deze bijtelling was zo laag omdat – zo redeneerde men bij de overheid – plug-in hybrides beter zijn voor het milieu en daarom gestimuleerd moesten worden.

Veel mensen kozen voor een plug-in hybride als leaseauto. Niet zozeer vanuit milieu-overwegingen, maar omdat het financieel aantrekkelijk was. Staatssecretaris Wiebes gaat het vanaf 2016 echter anders doen, en hoewel veel mensen dit jammer zullen vinden, zijn de redenen waarom hij dit doet niet geheel onbegrijpelijk.

Het is namelijk zo dat veel mensen zakelijk rijden omdat ze veel kilometers moeten maken. De elektrische motor van een plug-in hybride heeft echter slechts een beperkt bereik, dat lang niet voldoende is voor de afstanden die voor de zaak afgelegd moeten worden. In de praktijk blijkt dus dat de meeste plug-in hybrides die zakelijk worden geleast voor het overgrote deel gewoon op benzine of diesel rijden, en dat de elektrische aandrijving maar beperkt wordt gebruikt. Dit heeft tot gevolg dat de milieuwinst van zakelijk geleaste hybride auto’s veel kleiner is dan men dacht. Bij de overheid beginnen ze zich hier ook bewust van te worden, vandaar dat de regelgeving wordt aangepast.

Alleen volledig elektrische auto’s, die in het geheel geen CO2 uitstoten, vallen vanaf 2016 nog onder het aantrekkelijke bijtellingtarief van 4%. De plug-in hybride, die bij zakelijk rijden in de praktijk vaak vooral op benzine of diesel rijdt, valt niet meer onder het tarief van 7%. Dat tarief wordt nu 15%. Daarnaast zijn er nog de tarieven van 21% en 25%, waar niet-hybride auto’s in zullen vallen, afhankelijk van hoe groot de uitstoot van CO2 is.

Een tarief van 15% is nog steeds minder dan 21%, maar toch is de verwachting dat minder mensen voor een hybride auto zullen kiezen, omdat de catalogusprijs ook veel hoger is dan een vergelijkbare niet-hybride auto. Het zou daarnaast ook kunnen dat we een toeloop zien van leasecontracten voor plug-in hybrides die nog snel even afgesloten worden voordat het nieuwe jaar ingaat. Hoe dan ook, veel mensen zullen deze nieuwe gang van zaken betreuren, maar wie goed nadenkt zal wellicht enig begrip kunnen opbrengen voor de redenen van deze verandering.

Aantrekkelijke lease-oplossingen vindt u bij GlobalCar

Wilt u ook een auto zakelijk leasen, wellicht nog een hybride auto voor het nieuwe jaar ingaat, of anders een gewone auto? GlobalCar is uw partner voor aantrekkelijke, flexibele lease-oplossingen. Neemt u gerust contact met ons op, dan kunnen wij u niet alleen meer vertellen over de nieuwe regelgeving vanuit de overheid, maar kunnen wij u wellicht ook van dienst zijn met een lease-oplossing die optimaal aansluit op uw situatie. GlobalCar denkt met u mee!

25 jaar ervaring
Sitemap

Realisatie door Internetbureau Creative ICT